okej skärpning förfan, nu blir jag serriöst arg. (läs detta..(VIKTIGT)..)

idag har det hänt en mängd roliga saker men eftersom klockan är 23:04 och jag har varit uppe i 16 timmar och 19 minuter orkar jag tyvärr inte skriva om så mkt annat än en rätt sjuk grej som hände.
att ja är feminist visste nog de flesta.. om ni inte gjorde det: jag är feminist. grejjen med feminister är att vi har ett sjukt dåligt rykte. en feminist idag anses vara gudrun schymans efterträdare eller en lesbisk tjej som inte har behå och orakade ben och som hatar män och killar i all allmänhet eller som enligt vissa sjuka typer "är tjejer som fått för lite kuk". 

Alla tycker självklart inte såhär men de flesta som uttrycker sig om feminister använder sig av dessa argument mot feminismen. Ja, det är så folk tycker inte att feminism är bra.
Detta kan bara betyda en sak: okunskap.
Feminism är en bra sak herregud!
folk, om ni inte börjar inse det nu är det illa!

Feminism handla inte om att utrota manssläktet eller göra män till slavar eller vad ni nu tror.
Feminism handlar om att tycka att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, att vi ska ha samma chanser att skapa karriärer i arbetslivet, att vi ska bli lika behandlade på skolor, i arbetslivet och även socialt utanför arbete och skola (eftersom tragiskt nog förekommer förtryck även i vänskapsketsar :S) Det betyder också att vi ska få lika lön för lika arbete och att vi inte diskrimineras för att vi kan bli gravida eftersom det tydligen är ganska vanligt att man blir sparkad från sitt arbete p.g.a att man är borta för länge under graviditeten.

Egentligen är denna åsikt det enda kriteriet du behöver uppfylla för att kunna kalla dig själv feminist!


Idag påväg till slussen pratade jag och två av mina vänner om just detta och komiskt nog träffade vi en väldigt okunnig person vid tunnelbanan.
Vi hade varit på ersta vändpunkten och hade därifrån kvar lappar på vårat bröst med vårat namn på.
jag vill tillägga att dessa två vänner till mig är s.k "indie popare" och inte klär sig som "en normal" svensk tjej. Dessa tjejer (inkl. jag) tkr iaf ja har en ganska skön, lite utstickande och unik stil.
Men denne man iaf kom och mötte oss innanför spärrarna vid södermalmstorg. Han jobbade på connex och jobbade för sl, antagligen som spärrvakt.
Han frågade oss varför vi hade lappar med våra namn på o ja svarade att vi hade varit på ett möte. Han frågade om det var ett såntdär feministmöte? ja svarade nått i stil med aa precis ett feministmöte. (eftersom att jag inte hade varken tid eller lust att stå och förklara vad ersta vändpunkten är)
Då sa han något som jag reagerade extremt starkt på :)
han sa att feminister var fula?!
jaha då börjar man undra, han står alltså här och säger att jag och mina kompisar är fula? och inte bara det han säger det rakt upp i våra ansikten?
"du vet inte mycket om feminister, min kompis är feminist och hon är modell" kontrade jag med eftersom linnea min bästa vän är erkänd feminist och just modell:) då svarade han med
"aha men jag kanske inte tycker hon är snygg" sen gick han därifrån. låt mig tillägga att han inte ens har sett henne? och att hon är skitsnygg?

Jag blev skitarg och ringde nea direkt och stog och pratade högljutt om detta på slussens tbana:)
jag var så arg att jag skakade o sen på tunnelbanan började jag gråta för att jag var så arg och så kränkt.
Han hade inte bara kränkt mitt utseende utan också mig som person och mina åsikter!
Det här är sjukt människor. Det är en slags rasism, och att folk ska bli förnedrade och kränkta för deras åsikter är fel.

Imorrn är det jag som ringer till SL och frågar vad de egentligen står för? detta kanske??
kanske lite överdrivet blondinbella-isch att göra det till en så stor grej men egentligen tycker jag inte det. Man måste hänga ut sånt här i media (media=3dje statsmakten) ojj viken media denna bloggen är liksom men jag kanske kan få nån liten läsare att börja tänka!!
NU MÅSTE JAG SOOOVAAAAA...  mer om feminism kommer snart.
gonatt allihopa!
TJEJER! stå på er! låt ingen sätta sig på er!
KILLAR! vi är den nya generationen så komigen! könsrollerna har ändrats sen 50-talet!
luuv

Kommentarer
Postat av: marius

så rätt... jävla kukbajskillsimojsfitta,

hatar sånna.. mår så jävla illa av dem..

mkt bra skrivet.. luuv

2008-09-16 @ 20:04:45
Postat av: Sonniiie

Skit bra gumman!! Vilket jävla manssvin han måste ha varit....Håller altid på dig och glömm nte att jag älskar dig mest !!!!!

Luuv<3

2008-09-16 @ 20:22:51
Postat av: MANGO

urbra skrivet!!!!!! bajs på sånna som är så okunniga!

2008-09-16 @ 21:25:22
URL: http://mango.blogg.se/
Postat av: L

fan va bra skrivet, det är det där jag har försökt få i de flesta i min skola, med det går ju inte eftersom de lever kvar i sina små fyrkantiga boxar som e fyllda med vad som är rätt och fel enligt dom!

2008-10-05 @ 18:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0